Řecko 2010      Ostrovy Řecka 2     Skopelos

Po loňské vydařené dovolené na ostrově Evia,jsme letos vybírali ve stejném duchu.Bylo nutno dělat kompromisy v termínech a místech pobytu z důvodu dovolené v našem zaměstnaní,ale nakonec se naskytla možnost strávit dovolenou na sousedním ostrově,asi 50 km vzdáleném od ostrova Evia,kde jsme byli před rokem.Letošní přesun na ostrov byl pouze ve variantě letecky,takže během jednoho dne jsme se ocitli ve středomoří na ostrově Skopelos.Přeprava proběhla v pohodě letadlem Boeing 737 v letové hladině 11,5 km,kdy za jasného počasí a dobré viditelnosti byla dobře vidět infrastruktura na zemském povrchu.Z našich míst na pravé straně byl dobrý výhled na západní až jihozápadní část území po většině trasy letu na jihovýchod Evropy.Velká města jako Brno,Bratislava,nebo Budapešť ležela východně od nás a tak první velké město byl až Skopje v Makedonii.Nad značnou částí Rakouska ležela oblačnost.Další oblačnost byla v Makedonii ve vysokých horách v  několika vrstvách hluboko pod námi,včetně mlh,válejících se v údolích.Velice dobře byly vidět vrcholky zdejších dosti vysokých hor.Do naší výšky dosahovaly jen ojedinělé bouřkové oblaky kumulonimbus západně od nás nad Srbskem.Nejvíce jsem se jako nadšenec zeměpisu těšil na pohoří Olympu s Olympskou riviérou ze vzduchu.Než jsme se nadáli jsme za hranicemi Řecka a vidíme i jeho pobřeží s mořskou hladinou.Dole pod námi je Soluň a začínáme klesat z naší letové hladiny na přistání na ostrově Skiathos.Zanedlouho vidím zmíněnou Olympskou rivieru se stopami lodí na mořské hladině a pohoří Olympu se sněhovými poli na vrcholových pláních.Klesání probíhá dle mého pocitu dosti rychle,vlastně stejně jako celý průběh letu a lodě pod námi se rychle zvětšují.Na hladině moře se začínají objevovat větší i menší ostrovy náležející do souostroví severní Sporády,kam patří i hlavní větší ostrovy Evia,Skyros,Skopelos,Skiathos.Tyto velké ostrovy jsou obydleny,z těch menších jsou trvale osídleny pouze některé.Na jednom z větších ostrovů vidíme přistávací dráhu a to už je ostrov Skiathos.Ostrov míjíme klesáním východně a už točíme na přistání,které bude na druhé nejkratší dráze v Evropě.Klesáme až téměř na mořskou hladinu mezi rybářské lodě a sedáme na okraj přistávací dráhy,brzdíme,vše je v pohodě,piloti jsou profíci na svém místě.Letiště na Skiathosu bych nazval letištěm vesnického typu,jak vzhledem,tak i výbavou.Asi jako u nás před 25 lety,kdy jsem letěl naposledy z Ruzyně do Burgasu.I tak těch rozdílů proti dřívějšku bylo více než dost.Vzhledem k velikosti Skiathosu se však není co divit a na zdejší poměry bylo letiště nakonec více než slušné s parádně vychlazenou přijímací halou.Skiathos je příjemný menší hornatý ostrov.V jihovýchodní části ostrova je vybudována přistávací dráha,která dle mého dojmu měla profil mírně do kopce pro přistávající letadla.Možná to bylo i důvodu délky dráhy.O to více jsem byl zvědav na odlet,ale dovolená teprve začínala.Centrum města je od letiště vzdáleno asi 1,5 km.Tady je i přístav a molo pro trajektovou přepravu.Na jeden z těchto trajektů bylo nutno hodinku počkat a toho jsme využili k obhlídce okolí přístavu a přilehlých uliček centra Skiathosu.První dojem byl,že to zde nejsou jen samé restaurace,jak jsme čekali,ale většinou obchůdky a domky zdejších obyvatel..na nejbližším vršku nad přístavem je samozřejmě typický řecký kostelík,který bíle svítil do dáli v prudkém dopoledním slunci proti modré obloze.Městečko se rozkládá ve sníženině na okraji ostrova až po okraje vysokých kopců,které jsou hlavně uprostřed ostrova.I značná část ostrova má neobydlené strmé srázy spadající přímo do moře.Hodina do odjezdu trajektu v uličkách města rychle uběhla a už se naloďujeme na trajekt Hellenic Seaways,který pendluje mezi zdejšími ostrovy jako místní doprava.Doprava je to poměrně rychlá a řekněme levnější pro nákladní i osobní přepravu.Další přepravu osob zajišťuji,třeba Speed Cat 1,které jsou rychlé pohodlné a také podstatně dražší.Nejdříve však z připluvšího trajektu vyjíždí nekonečná řada aut a kamionů,až jsem měl podezření,že někde bokem do něho najíždějí,než vyjedou ven.Tolik jich tam bylo namačkáno.Konečně dostáváme pokyn nastoupit a za neustálého křiku lodníků a policistů,k tomu troubení najíždějících automobilů se trajekt zaplňuje.Je obdivuhodné,jak je posádka sehraná při parkování tohoto kolosu v přístavu.Vyplouváme,rychle se vzdalujeme od pevniny a vidíme i další část jižního pobřeží ostrova Skiathos.Na vedlejší ostrov Skopelos to není daleko asi 25 km,ale cesta vede slušným obloukem,zřejmě kvůli menším ostrůvkům v přímém směru mezi ostrovy.Hornatý Skopelos se blíží a jeví se jako rostoucí stěna hor v celé délce ostrova.Přístav Loutraki je v severní části ostrova obklopen vysokými strmými vršky.Celý ostrov je velice hornatý hned od pobřeží,pouze jihozápadní část je poněkud mírnější.Většina ostrova má nepřístupné,strmě spadající útesy nebo skály spadající do moře.Na těchto skalách bylo mnohde vidět,že nejsou příliš stabilní a občas kus ostrova skončí v moři.V jediné větší sníženině se zálivem na severovýchodní straně ostrova leží stejnojmenné hlavní město Skopelos..Z přístavu Loutraki jedeme neustálými serpentinami nahoru a dolů,napříč ostrovem právě do hlavního města,na jehož okraji budeme ubytováni.Městečko je v zálivu chráněném molem.Okraje města už zasahují okrajem do kopců a hned za městem už pobřeží spadá většinou strmě do moře.Výjimkou jsem některé pláže,které jsou na Skopelosu ukázkové.Část městečka leží na strmých útesech.Architekturu zdejších stavení asi každý zná,ale právě na Skopelosu mne uchvátili ty úzké uličky na šíři rozpažení rukou s balkony nad uličkou,které se téměř dotýkají.Malinké domky nalepené jeden na druhý,že když se v nich uklízí,tak se uklízí i v uličce.

Bludiště uliček je tak spletité,že se jen tak nevrátíte na stejné místo,protože to už nenajdete.Mnoho uliček je v prudkém svahu,takže mají jen schody.Vždy po několika blocích domků vás čeká dilema,jestli jít rovně,zatočit doleva,nebo doprava.Je to labyrint,který znají jen místní.V prvních dnech pobytu jsme se zde ztráceli.Zkoušeli jsme najít systém v úzkých uličkách,leč marně.Odbočky a schody nás svedly jinam,než bylo původně zamýšleno.Mnohdy jsme měli dojem,že zužující ulička po schodech končí u někoho v domě,ale to se stalo jen výjimečně.Teprve asi po 6 dnech byl nalezen systém v uličkách a z přístavu jsme chodili nahoru nad město nejkratší cestou k silnici.Když už jsem u těch silnic,ty jsou v Řecku parádní.Nikde žádný tekoucí asfalt,nebo rozměklé silnice jak to známe u od nás.Hodně silnic je spíše betonových,nebo hrubší asfalt.Nutno dodat,že zde nemrzne a proto se ty silnice jeví tak skvěle,jinak by to bylo třeba horší než u nás.Domky,uličky i schody jsou všude vzorně vybílené.Okenice,okapy,dveře čerstvě modře natřené.Vše je v národních barvách Řecka - modrá a bílá.Při cestě uličkou jste mohl natáhnout ruku až do kuchyně,kde u oběda či večeře sedí celá rodina a pozdravit kali méra.U malých domků často náleží malá zahrádka,jen pár metrů čtverečných,akorát jen na posezení,vedle pár ibišků a často jediný krásný velký strom.Většinou to byl citroník obalený zralými žlutě svítícími plody,nebo pomerančovník.Klementina,nebo mandarina to byly mnohem méně často.V jedné zahradě na okraji města mně zaujal strom grepu s asi 13 cm velkými plody uprostřed července.Část města na rovině kolem přístavu se lišila od té historické,západně od přístavu.Tady bylo vše podřízeno turismu se širokými ulicemi s restaurací jednou vedle druhé,po celém pobřeží.Až s podivem,že se všechny uživí.Je fakt,že žádná z restaurací nemívala v této špičce turistické sezony zcela plno.Spíše tak z poloviny,mnohde bylo hostů ještě méně.Ve vedlejších ulicích přilehlých k přístavu jsou převážně obchůdky se suvenýry,zeleninou,markety,nebo vinárny.Byli jsme upozorněni,že Řekové se trochu změnili - tedy spíše krize je změnila a slušně řečeno někteří z nich se vás pokusí natáhnout.Jinak nikde žádná naštvanost znát nebyla,ale bude to asi jako u nás,kdy se většina lidí otáčí jak může a tady v Řecku uprostřed turistické sezony jedou restauratéři a prodejci od rána do noci a mezi sebou třeba naštvaně prohodí,já tu krizi nezavinil...Někdy už však zde bylo cítit ze strany obsluhy obchodů či restaurací:hlavně pusťte euro a pokud možno co nejvíce.I přesto jsme do restaurace zašli a tentokrát nic moc..V obchodech jsem o proti minulému roku nezaznamenal změnu cen u běžně prodávaných potravin,prý jen lehce podražil alkohol,ale to se nás moc netýkalo.Větší rozdíly byly mezi jednotlivými obchody, s tím,že nejdražší jsou malé rodinné obchůdky,levněji je v mini marketech,kde se dá slušně nakoupit.Nejvýhodnější ceny zde ve městě jsou ve větších marketech hned za městem.Na Řecké poměry s bohatou nabídkou potravin.Dále za městem bylo už jen zahradnictví - Garden centrum,s neskutečným výběrem květináčů i těch největších rozměrů.Příjem z turistiky je pro Řecko klíčový,takže o turisty na pobřeží se stará snad každý z místních.V restauracích a obchodech pracují celé rodiny a tak se někdy stávalo,že obsluhujících bylo více než hostů.Hlavně po muzikálu Mama mia,který se zde natáčel v roce 2007 a proslavil tento ostrov,výrazně stoupl zájem turistů o tento ostrov.Některé obchody a bary nesou název tohoto muzikálu.Jediné komu bylo rejdění turistů volné,byly mnichové v kostelících po městě a starší obyvatelé úzkých uliček.Vedle nich zde byly i spousty malých dětí.Řekové jsou slušní lenoši a s auty se cpou úplně všude,ještě více než u nás.Více než automobilů je zde motorek,které kličkují všude mezi pěšími,míhají se v úzkých uličkách Skopelosu,kde je místo sotva pro pěší turisty.Je fakt,že zdejší prudké kopce a vedra přinutili i většinu zdejších turistů půjčit si motocykl,nebo auto.

Čekal jsem,jak bude vypadat námi vybrané skromné ubytování.Leželo pár desítek metrů nad pláží v prudkém stoupání,kam řidič při příjezdu nemohl vyjet.Stoupání mělo neskutečný sklon a takové u nás v Česku se silnicí asi nenajdete.Také zaparkovaná auta na krajnici znemožňovala se rozjet a vyjet asi 100 metrů dlouhý strmý svah.Nakonec se to podařilo a jsme na místě.Ubytování leželo v prudkém terasovitém svahu.Jednotlivé domky s ubytovacími jednotkami byly schovány v porostu vinné révy,oleandrů,růží a hlavně citrusů - citroníků.Citronů byly po stromech snad stovky a teď v červenci mají velikost 4 - 7 cm.Do některých visících plodů jsme hlavou naráželi stoupáním po schodech cestou k ubytování.Ve vrcholcích korun svítí loňské žluté plody.První dojem,úžasný a z terasy máme vše jako na dlani s výhledem na moře a část města v dáli,kde projíždí trajekty..Kolem této zahrady na terasovitých zídkách rostly olivovníky,cypřiše,borovice a další neznámé subtropické keře,ze kterých ve dne v noci hrál početný hlučný koncert cikád.Tento koncert se nedal vypnout,ale nám to nevadilo a skvěle to ladilo ke kulise středomoří.Co nám tolik neladilo a dost nás překvapilo bylo slabé zemětřesení 17.7. ráno na ostrově.Toho rána jsem si vyšel na jeden z hřebenů ostrova za východem slunce.Při zpáteční cestě jsem zašel do přístavu,kde jsem usedl na lavičku,občerstvil se a kochal se výhledem na moře.Bylo ráno kolem 8.hodiny místního času,takže všude klid,Řekové většinou spali,nebo teprve vstávali,když najednou se pode mnou lavička několikrát slabě pohnula v doprovodu zvláštních zvuků.Rozhlédl jsem se okolo,ale nikde žádné těžké auto,nebo loď,která by něco podobného mohla způsobit,takže jediné co mne napadlo byly slabé otřesy,což mi bylo později potvrzeno.Přítelkyni než slabé otřesy vzbudili spíše zvuky,které ho doprovázeli a přirovnala,jak by v našem ubytování v patře pod námi někdo tahal těžkou pračku po dlažbě...pod námi však byly jen základy.

Po citrusové nirváně na ostrově Evia jsme očekávali,že Skopelos nebude o mnoho horší než vedlejší ostrov před rokem.Naše očekávaní se naplnila,ale jistá překvapení nás neminula.Na tomto ostrově roste více pomerančovníků.V polovině července měli ještě slušné loňské plody - tedy hodně pozdní,zřejmě odrůdy Valencia.Pomeranč,který jsem utrhl a ochutnal v jedné zahradě byl zelený nezralý,neúplné velikosti pupečný,Navel,nebo příbuzná odrůda,.Přesto byl chuťově dobrý a sladký.Prodávané pomeranče zde patřily mezi nejlevnější prodávané ovoce a kilo jich stálo 60 centů až 1 Euro.Vše odrůda Valencia.Všude rozšířené a v zahradách se válející citrony stály kolem 1,7 Euro,rajčata 2Euro apod.Na citroníkách opět zářily desítky loňských žlutých plodů,které opadávaly,jinde držely na stromech,nebo zde vysychaly.Plody z loňského roku zrovna dozrávaly a byly čerstvě zelenožluté.Jarní plody byly zelené velikosti 4- 7cm,některé až 10 cm u odrůd s většími plody.Stejně jako loni  měly mandariny a klementiny velmi malé zelené plůdky 1,5 - 3 cm malé a musely být hodně pozdní.Nikde jsem však loňský plod na stromech neviděl.Ve zmiňovaném zahradnictví za městem měli také pěkný výběr citrusů.Rostliny byly zásadně na asi 70 cm vysokém  kmínku.Rostliny měli plody celkové výšky 1,5-1,7 metru.Popisky odrůd byly většinou v řečtině,takže jsem toho moc nepřečetl,snad jen u cedrátu jsem přelouskal odrůdu Kitro.Podnože byly rozdílné,pokud na nich byly listy,daly se rozlišit,takže citroníky a lajmy měli jako podnož pravděpodobně bigarádii,pomeranče a mandariny byly na podnožích něčeho od trifoliáty,zřejmě citranže,nebo citrumelo.Trifoliáta je ve zdejších podmínkách hodně nepravděpodobná.Přesto mi to nedalo a na podnože jsem se zeptal.Odpověď v řečtině mi nic neobjasnila a mé otázky se slovy citrange,swingle přinesly jen krčení ramen od obsluhy.

Letošní počasí v Řecku bylo typické slunečné Řecké léto.Záleželo na poloze tlakových útvarů.Většinou kolem oblasti nižšího tlaku v oblasti Turecka a tlakovou výší nad pevninou,převládá nad Řeckem suché pevninské proudění od východu až severovýchodu s poměrně silným větrem.Rozlohou malý Skopelos zůstával i v noci ohřátý jako okolní moře,takže noční teploty kolem +23 stupňů i více se slabým větrem  byly vhodné ke koupání pro ty kterým denní horka nad +30 stupňů neseděla.I přes denní vedra teploty nestoupají příliš vysoko nad třicítku díky mořskému větru.Téměř vůbec zde nefunguje bríza,jako na ostrově Evia,kdy v noci byl klid,nebo jen slabý vánek z pevniny a ráno se rozfoukal vítr od moře.Na Skopelosu fučelo stále z východního směru.Jen výjimečně se v noci vítr utišil a v údolích dále od pobřeží byl příjemný chládek.Oblačnost se vyskytovala jen velmi málo,nejčastěji se tvořila malá kupovitá oblačnost z rána a dopoledne nad nejvyššími hřebeny ostrova.Kolem polednem oblačnost mizí na odpolední a večerní jasno.Zdálo by se podobné počasí jako u nás v časti července,kdy u nás bylo nad +30 stupňů.Není tomu tak.Odjížděl jsem do Řecka vcelku slušně opálený ze zahrady,přesto jsem se první den u moře lehce spálil.Prostě tady v Řecku to slunce peče více než u nás i přes podobné teploty.Když shrnu mé poznatky počasí v Řecku a zkušenosti známých,kteří sem i do jiných letovisek jezdí ještě déle,lze říci,že v letních prázdninových měsících vás v Řecku špatné počasí prakticky nemůže potkat.To zle prohlásit i o první polovině září,hlavně o jižní polovině Řecka.V severní polovině kolem Olympské riviery,Chalkidiki k Soluni a Kavale lze v tuto dobu pozorovat přechodné zhoršení počasí.V druhé polovině září vzrůstá možnost přechodně zhoršeného počasí i v jižnějších oblastech Řecka.Pouze jižní ostrovy Kréty,Rhodosu a okolí mají pokračující léto.Naopak severní Řecko má už zvolna končící léto, s nižšími teplotami a přeháňkami v některých letech.Říjen je ve znamení zvolna končícího léta i ve středním Řecku,na jižních ostrovech se může také zhoršit počasí.I tak většinou bývá v říjnu na Krétě parádní léto.

Při zpáteční cestě jsme trajektem opouštěli Skopelos,obepluli většinu východního pobřeží a zamířili k ostrovu Skiathos,odkud následoval letecký přesun zpět do Čech.Start na krátké dráze vyšel-délka dráhy nám stačila a rychle jsme nabrali výšku.Nad většinou Řecka bylo jasno a dole pod námi se blýskala hladina moře.Nad severem Řecka se objevuje první oblačnost,které přibývá v Makedonii.Nad Srbskem už leží souvislá stěna oblačnosti fronty na jejímž čele se objevují bouřkové oblaky.Prolétáme nad touto oblačností nad Maďarsko,kde je opět vidět zemský povrch.Do Čech se opět zatahuje a začínáme klesat do srážkové oblačnosti.Občas kličkujeme,zřejmě mimo oblasti se silnějšími srážkami.Nad Prahou to trochu hází v asi 3000 metrech.Přistáváme a jsme doma v Česku,kde je dosti nepříjemně chladno s deštěm a +17 stupňů.K letošní dovolené na ostrově Skopelos lze dodat,že v některých směrech to byl už téměř ideál...