Athény

Navštívit hlavní město Řecka plné památek.Tato možnost se nabídla o letošní dovolené na ostrově Evia.Časně ráno vyrážíme autobusem na okružní jízdu do Athén.Vyjíždíme nedlouho po východu slunce z Pefki na východ směrem na vesnici Artemisio,kde už to dobře známe,stejně jako další kilometry nedaleko od pobřeží s mírnými kopci a blížíme k městečku Elinika,které už leží v poněkud hornatějším terénu.Další městečko Vasilika je sevřeno v hlubokém údolí se zálivem.Od silnice vidíme svítící plody bigarádíí v zahradách.To už  ostře stoupáme v nekonečných serpentinách vzhůru o více jak půl kilometru výše,kde za hřebenem leží krásná Řecká víska Papades.Tady jako by se zastavil čas.Hluboko dole pod ní se leskne hladina moře v nízkém vycházejícím slunci.Z výšky hor vidíme další okolní ostrovy Skiathos a Skopelos ležící severněji od ostrova Evia.Zde v horách vládne jiný ruch než na pobřeží s turisty,tady se těží dřevo a rozváží se k jednotlivým domům.I přes jižní polohu ostrova,zde v horách je zima jistě ostřejší než na pobřeží.Ubíhají další kilometry hornatým terénem ve vyšších nadmořských výškách ostrova plného borovic,na kterých vidíme časté igelitové vaky.Vypadá to jako nějaké lapače na škůdce,ale pozornějším pohledem při zpomalení ve stoupání,zjišťujeme,že stromy jsou úmyslně poškozeny-odstraněnou kůrou,ke které je přibyt igelitový sběrný vak.Vytékající míza je do tohoto pytle sbírána.To už nám svítá,že to bude mít souvislost s kosmetickými nebo léčivými přípravky,které se později ze sesbírané mízy vyrábějí.Poškozených-stromů s vaky jsou snad stovky a další stovky stromů mají jizvy na kmenech po předchozích "transfůzích".Celé to není k přírodě příliš přátelské,ale tady v Řecku to funguje trochu jinak a nikdo si s tím hlavu moc neláme.Zakázané to asi není.Hory pomalu končí a strmými zákrutami klesáme níže.V tomto prudkém klesání leží moc hezká malá vesnička Agia Anna s kostelíkem a úzkou silničkou jak je známá z Alp,jen pro jeden autobus a každé setkání s vozidlem v protisměru znamená zastavení a vyhýbání.Už se opět blížíme k moři a hory mizí za námi.Rovina se stává úrodnější,okolo jsou zeleninová pole,všude zalévají rozprašovače vody.Jak nahoře v horách,tak i zde dole vidíme koryta větších vodních toků,která jsou vyschlá,nejvýše sem tam s nějakou louží.Tyto řeky fungují asi jen v zimě,kdy zde spadne většina ročního úhrnu srážek.Přijíždíme do městečka Prokopi s byzantským kostelem,který byl za turecké nadvlády přestavěn na mešitu a po osvobození Řeky z nadvlády Turků,zase přestavěn zpět na  kostel v současné podobě.Pokračujeme dále a blížíme se k městu Chalkida,které je hlavním městem ostrova Evia.Toto město leží na průlivu,oddělující ostrov Evia od pevniny.Průliv je široký jen 35 metrů.Díky velikosti ostrova,malé šířce průlivu,jsou zde značné proudy,které mění několikrát za den směr a nedovolují koupání.Na ostrově leží většina hlavního města,menší část je na pevninské části,kterou pokračujeme do Athén.Cesta pevninskou částí Řecka výletu do Athén probíhá mnohem rychleji po moderní dálnici.Blížící se hlavní město se hlásí houstnoucí dopravou a jak jsou Athény na dohled přibývá i jízdních proudů na dálnici.Hlavní město bychom měli projet poměrně hladce,díky tomu,že koncem července má značná část obyvatel Athén dovolenou a jezdí si užívat volno z města právě na ostrovy jako Evia,Skopelos a další.Jenže vše je jinak a stávka státních zaměstnanců mění centrum velkoměsta v zónu chaosu a bezvládí co se dopravy týče,kdy se jeden tlačí před druhého.Nedaleko náměstí Omonia už popojíždíme krokem.Netrvá dlouho a za námi drnčí pomačkané plechy.Nervy pracují a jižanský temperament je znát.Pomalu se prokousáváme dále k olympijskému stadionu,místu tak známému třeba z pořadů televize.Jízda Athénami pokračuje a vidíme další skvosty historie,slyšíme známá jména jako Zeus,Aristoteles a další,které k těmto památkám patří.Blíží se zlatý hřeb dnešního putování-návštěva a výstup na Akropolis,kde je nával,jak se na správné poutní místo sluší.Procházíme památkami v areálu Akropole a od naší úžasné průvodkyně se dozvídáme vše o postavám historie starého Řecka,o vládcích a bozích Akropole a jejich chrámech.Přednáška je nekonečná plná informací,ze kterých mi v hlavě příliš neutkvělo,asi proto,že staré Řecko mi zase tolik neříká,jako jiné části dějin z hodin dějepisu.I přesto je návštěva Athén a Akropole zážitek na celý život.Tady se psaly dějiny,ještě dávno před kristem a být na těchto místech,kde se od té doby prakticky nic nezměnilo je úžasné.Ani jsem netušil a to mne trochu zklamalo(ale jen malinko),že zde probíhá velká stavební činnost.Část Parthenonu byla pod lešením a opravy probíhají i okolo.Opravy napravují škody na kterých se podepsal zub času a také poškození vzniklá nevhodnými způsoby oprav v minulém století,které Parthenon spíše ještě poškodily.Minulé zásahy se ukázaly jako nevhodné a zmenšily odolnost chrámu vůči možnému zemětřesení.Byly nám vysvětleny i další chybné technické zásahy z dřívějška a technologii současných oprav,které jsou mimořádně nákladné.Na sloupech i chrámech jsou vidět nové mramorové díly,které bíle svítí,proti těm historickým.Miliony Euro z Unesco a dalších zdrojů pomáhají zachránit tento klenot historie.Při návštěvě Akropole bylo krásné jasné počasí s výbornou viditelností a silným větrem,který mírnil pálící slunce.I tak bylo velice horko.Paní průvodkyně nás hned usadila,že dnes je docela zima,ochladilo se na +29 stupňů.Před několika dny tu prováděla turisty při téměř plus čtyřiceti.Kruhový výhled z Akropole, je také výjimečný.Athény mají dohromady i s okolními čtvrtěmi téměř 7 milionů obyvatel a některé čtvrtě mají druhé nejhustší osídlení po Hongkongu..V dáli vidíme přístav i s čtvrtí a vrškem Pireus,který je už nyní součástí Athén.Okolo hlavního města ční  hory až 1400 metrů vysoké,uzavírající Athény ze dvou stran.Řecko má 11 milionů obyvatel a většina žije právě v Athénách.Další značná část obyvatel žije v několika větších městech jako Thessaloniki,Lamia,Larissa a další.Na zbytek Řecka tím pádem připadá velmi řídké osídlení i díky vysokým horám,které zabírají značnou část území tohoto státu.Z vršku Akropole scházíme po severní straně úzkými uličkami na bleší trh,plný prodejců suvenýrů a dlouhou ulicí se přesouváme na náměstí Syntagma.Tady před budovou parlamentu,probíhá každou hodinu střídání stráží,která zde stojí před památníkem věnovaným hrdinům historie Řecka.Čestná stráž zde stojí v historických uniformách v sebevětším vedru a právě doba střídání se těší největší pozornosti turistů.Na samotném náměstí Syntagma u parlamentu rostou celé řady stromů bigarádíí se stovkami zelených plodů.Pod nimi jsme se schovávali odpoledne před pálicím sluncem unaveni výstupem na Akropolis a putováním ulicemi Athén.Kousek dále po hlavní ulici vedle parlamentu je rozsáhlý park se zavlažováním,kanálky s tekoucí vodou a jezírky se želvami.Nebylo už příliš času park prozkoumat a tak jsme část parku prošli.Poté poseděli ve stínu mohutných stromů,což bylo mnohem příjemnější,než na rozpáleném náměstí,kde jsme se pekli a malé stíny vzorně udržovaných bigarádíí nás před slunkem příliš neochránili.Z čestné stráže stojící opodál jen tekl pot.Samotný park je plný vzrostlých bigarádíí s mnoha plody.Teď koncem července byly plody zelené,pouze na jednom stromě bylo vidět několik plodů,které začínaly žloutnout.Pod stromy bylo uklizeno,listí shrabáno,ani starší plod nikde neležel.Cestou z Athén se vracíme dálnicí na sever a jedem kolem jezera Marathon,které dalo vzniknout příběhu,kdy po bitvě u tohoto jezera,běžel posel sdělit zprávu o vítězství Athéňanům a po doběhnutí padl vyčerpáním...není divu takovou dálku v takovém vedru.Po odbočení z dálnice míříme k moři do městečka Arkitsa a trajektem do lázeňského města Loutra Aedipsou se vracíme na ostrov Evia.

Hlavně díky našim skvělým průvodkyním a jejich poutavému výkladu,mi občas utkvěli v hlavě některé věci,které zde zmiňuji vedle vlastních postřehů na dovolené v Řecku.